• Přihlášení

Jak fotit produkty na e-shop v roce 2022

Máte e-shop a přemýšlíte, jak připravit pro zákazníky produktové fotografie? Nemusíte být zrovna výrobce – mnoho e-shopů prodávajících zboží různých výrobců se vydalo cestou vlastních fotografií a vyplácí se jim to.  Díky vlastním fotografiím na e-shopu se udržuje konzistence všech fotek na webu a díky tomu působí jejich stránky seriózním dojmem. Fotografie jsou totiž stejně jako firemní barvy a  fonty které používáte součástí vizuální komunikace vaší značky. Když se to dělá dobře, lidé na první pohled poznají, že jde o vaší firmu.

Dalším důvodem proč používat vlastní fotografie je z důvodu, že každý typ produktové fotografie má svůj vlastní účel. Na toto téma si můžete přečíst celý článek. Ale ve zkratce? Máme fotografie na bílém pozadí pro běžné potřeby prodeje. Dále lifestylové fotografie, které zachycují produkt v jeho přirozeném prostředí a také zařazují produkt do určitého prostředí. Vzpomente si třeba na GoPro – jedná se o malou kameru. Díky lifestylovým videím je ale nyní neodmyslitelně spjata s extrémními sporty. Pokud vyrábíte například kožené doplňky oblečení, lifestylovými fotografiemi můžete snadno zákazníkovi sdělit, pro koho jsou určené. Určitě cítíte ten rozdíl ve vnímání vaší značky, pokud vyfotíte opasek na postarším motorkářovi a nebo na mladém mangerovi. Existují ale ještě další druhy fotografií, které zpravidla od výrobce nedostanete. Například srovnávací fotografie, kde je jasně vidět, jak je produkt velký ve srovnání s věcmi, které běžně známé. A nebo sezónní fotografie… Vánoce, Velikonoce,… Jak vidíte, existuje spousta důvodů, proč začít přemýšlet o vlastních fotografiích pro váš e-shop.

 

Toto není přesný návod, jak vyfotit produkt. Jedná se výčet možností, jaké máte jako majitel e-shopu k dispozici a jaké jsou jejich pro a proti. Jaké jsou tedy možnosti focení produktů pro e-shop?

 

V zásadě máme 3 hlavní cesty, kterými se můžeme vydat:

  • Najmout fotografa, se kterým navážeme stálou spolupráci
  • Fotit produkty sami nebo vyškolit pracovníka ve firmě, který se bude focením produktů zabývat
  • Zakoupit fotostroj který bude pořizovat fotografie za vás.

 

Jakou cestou se tedy vydat? Každá z nich má svá pro a proti. Pojďme se na ně společně podívat.

 

Najmout profesionálního fotografa

Tato možnost se zdá možná nejpohodlnější. Ovšem vše má své ale. Musíte rozeslat poptávky a na základě ceny a časové dostupnosti si vybrat správného profesionála. Pak bude potřeba všechny produkty připravit, zabalit a odeslat k němu do studia (někteří nabízejí také možnost mobilního studia, kdy přijedou za vámi do firmy) Po nafocení produktů musíte vyčkat, než fotograf snímky zpracuje a zašle vám je. Pak se může stát, že ale nebudete spokojeni. Proto je vždy lepší, když alespoň u několika prvních snímků jste vedle fotografa a vyjasnit si, jak si výslednou práci představujete. Zatím to zní jako fajn plán. Ale jak vidíte, ani toto není zcela bez práce. Trávíte čas výběrem fotografa, komunikací s ním, přípravou produktů, čas strávený u focení a čekací doba na dodání fotografií. Pokud u toho budete potřebovat ještě korektury, doba umístění na web se ještě prodlužuje. To jsme u prvního focení. Pak se ale může stát, že potřebujete dofotit pouze jeden produkt, který přibyl do vaší nabídky. To může být problém. Váš fotograf nemusí mít volné termíny a vy musíte čekat nebo vyhledat jiného fotografa. Nechci vás odrazovat od spolupráce s externím fotografem. Je ale potřeba si uvědomit, že ani tento způsob získávání fotografií pro váš e-shop není zcela bez práce.

 

Fotíme si produkty sami

Vlastní fotostudio

V případě, že se rozhodne pro tuto cestu, čeká vás výběr a nákup techniky a čas učení se něčemu novému. Pro někoho to může být příjemná změna od běžné práce kolem e-shopu, pro jiného to zní jako noční můra. Pokud ale fotografie není váš hlavní obor, je určitě dobré se obrátit na profesionála a nechat si poradit. Buď přímým mentoringem a nebo formou kurzu focení. Peníze investované do školení se vám vrátí v tomto případě okamžitě, protože přesně jak popisuje mnoho webů, produktová fotografie je královská disciplína, které se nevěnuje mnoho fotografů. Proto až budete řešit výběr techniky s prodavačem fotografického vybavení, může se lehce stát, že vám doporučí zcela nevhodnou techniku. To ne proto, že by vás chtěl oklamat ale prostě proto, že se sám produktové fotografii nevěnuje. Pak vás čekají hodiny trápení se nad technikou, která je určená ke zcela jiným účelům a vy budete mít pocit, že se nikdy nedoberete dobrého výsledku. Začnete tedy přemýšlet, jestli by to nešlo udělat lépe a půjdete si koupit jiné vybavení na fotografování. A takto se vám bude postupně ve skříni hromadit technika, kterou jste zavrhli jako slepou cestu. Jednoho dne se určitě doberete dobrého výsledku. Nakonec to ale bude výrazně dražší, než jeden kurz. Ale zase si na to přijdete sami – i to může být pro někoho benefit. Řekněme, že se vám podaří vyladit správně techniku i celé workflow fotografování produktů. Pak bude práce radost, protože když dostanete od dodavatele nový produkt, jednoduše zajdete do vašeho fotokoutku a během deseti minut budete mít k dispozici fotografii, kterou můžete umístit hned na váš e-shop. I to může být konkurenční výhoda.

 

Kurzy na focení produktů

 

 

Automaty na fotografování produktů

Robot na focení produktů - Orbitvu

 

 

V případě, že nemáte hluboko do kapsy a nebo máte tisíce produktů k nafocení, je načase uvažovat o robotovi, který bude fotit produkty za vás. Tato varianta je velice rychlá ale také velice nákladná. Ceny strojů se pohybují ve stovkách tisíců korun. Rád bych napsal, že investované peníze vyřeší vše ale tak to není. Tyto stroje jsou velice vhodné pro 360 stupňovou fotografii. Stačí produkt umístit doprostřed točny, k čemuž vám často pomohou i laserové zaměřovače. Pak si přístroj sám produkt nasnímá ze všech stran, ořízne pozadí a vy dostanete hotový 360 stupňový soubor k okamžitému nahrání na web. Tyto přístroje zvládnou i průhledné a členité materiály s mnoha průhledy, protože pracují metodou double exposure, kdy nejprve svítí pozadí a pak popředí. Následně ze dvou snímků udělají masku a zíkáte fotografii produktu bez pozadí.  Na druhou stranu ale nejsou vhodné na detaily a na výrobky, u kterých chcete ukázat exkluzivitu materiálů. Fotostroje totiž používají ploché nasvícení produktů pomocí dvou softboxů, které míří přímo čelně na produkt a z toho důvodu zanikne veškerá textura, kterou byste byli schopni odhalit pomocí promyšleného rozestavení světel kolem produktu. Druhou nevýhodou těchto strojů je, že jsou pouze jednoúčelové. V případě, že budete chtít na svůj e-shop fotografie produktů v reálném prostředí nebo lifestyle fotografie, nevyhnete se najmutí fotografa a nebo nákupu vlastní techniky.

 

Mezi firmy, které vyrábí stroje na focení produktů patří

 

Je tedy na vás, jaký způsob si vyberete. Každý má své pro a proti. Pokud na to máte čas a chuť, doporučil bych cestu, kdy si vytvoříte vlastní fotostudio a naučíte se produkty fotit. Nejenom, že dostanete okamžitě výsledek a možnost mít fotografie na internetu jako první. Zároveň se může stát focení relaxem od práce na e-shopu a vítaným zpestřením běžné práce u počítače!