• Přihlášení

Typy produktových fotografií

Žádná produktová fotografie není univerzální. Stejně tak jako váš e-shop prodává různé produkty nebo služby, tak i produktová fotografie má různé podoby. Některé jsou pro každodenní použití a jiné se používají pouze při zvláštních příležitostech. Například vánoční kolekce produktových fotografií si vyžaduje jiný přístup než fotografie, na které chceme vysvětli, k čemu produkt slouží. Pokud ale chcete maximální prodeje na vašem webu, je nutné fotografie vašich produktů vhodně kombinovat. Pojďme se podívat na jednotlivé typy fotografií a také jak je správně použít. 

 

Fotografie produktu na bílém pozadí

Toto je nejběžnější a také nejpoužívanější postup při prezentaci produktů na internetu. Produkt je vyfocený samostatně na čistě bílém pozadí, které obvykle splývá s webovou stránkou. Nepoznáte tedy, kde končí rámeček fotografie. Pokud nevíme, k čemu se daný produkt používá, zpravidla to ani z této fotografie nezjistíme. Také nezjistíme, zda-li má produkt nějaké barevné kombinace nebo patří do určité kolekce. Jedná se o čistý popis produktu, který se používá pro katalogy a webové prezentace. Ovšem i u tohoto typu produktové fotografie velice záleží na nasvícení. Nestačí produkt pouze vložit do fotografického stanu a zalít bílým světlem. Je důležité přemýšlet o směru světla a také o jeho kvalitě (měkké nebo tvrdé). To je důležité proto, aby divák dokázal na fotografii odhadnout, jaký má produkt povrch. Nejen tvar a barvu. Pokud vás zajímá jak na to, podívejte se na můj kurz Fotografování produktů na bílém pozadí.

 

Produktová fotografie na bílém pozadí pro Chronotechna

Produktová fotografie na bílém pozadí pro Chronotechna

 

Lifestylové fotografie 

Toto je přesně příležitost, kdy můžete ukázat zákazníkovi, jak se produkt používá v praxi. Lifestylové fotografie ale mají i další zvláštní moc. Dokáží spojit vaši značku s určitým stylem nebo prostředím. Při jedné z konzultací pro Brašnářství Tlustý jsme diskutovali o tom, jak pracovat s lifestylovými fotografiemi. Došli jsme k názoru, že je vhodné značku spojit se sousedstvím, ve kterém se firma nachází. Ivan Petruv tedy oslovil místní bar, kino, divadlo a začalo se fotit. Toto z mého pohledu je dobré řešení on-line marketingu založeného na fotkách. Vzhledem k tomu, že se jedná o lokální firmu, která napřímo komunikuje na sociálních médiích se svými zákazníky, nikdo by jim nevěřil exotické modely focené u letadel nebo mrakodrapů. Lifestylové fotografie produktů jsou obzvláště vhodné pro komunikaci na sociálních médiích, e-mailových kampaní a další reklamy, protože nepůsobí tak odosobněně jako fotografie na bílém pozadí. 

 

Pár tipů pro lifestylové fotografie

  • Model by se neměl dívat do fotoaparátu, aby neodváděl pozornost od produtku
  • Je vhodné produkt ukazovat při jeho použití. Pouhé pózování s produktem nepůsobí přirozeně

 

Lifestyle fotogafie opasku pro Brašnářství Tlustý

Lifestyle fotogafie opasku pro Brašnářství Tlustý

 

Detaily 

Fotografie detailů mohou být velmi často prodejním argumentem. V případě, že máte kvalitní produkt, nemusíte se bát vyfotit jej ve velkém detailu a odhalit tak jeho strukturu a zpracování. Zaměřte se na detaily typu kvality spojů, mechanických součástí produktů nebo typu povrchové úpravy. U detailů je důležité dbát na velice pečlivou postprodukci produktových fotografií, protože právě zde se mohou odhalit různé nedokonalosti, které vzniky buď při výrobě a nebo při fotografování (otisky prstů, prach,…)

 

 

Detail hodinek pro Chronotechna

Detail hodinek pro Chronotechna

 

 

Srovnávací fotografie produktu

Možná už se vám někdy stalo, že jste dostali z e-shopu svoji objednávku a zboží bylo menší nebo větší, než jste jej očekávali. Nevýhoda fotografií na bílém pozadí je, že nedokážete odhadnout velikost produktu, pokud jste tento typ výrobku nikdy neviděli naživo. Ač máte v popisu fotografie samozřejmě jeho rozměry, srovnávací fotografie je nejrychlejší způsob, jak zákazníkovi odhalit jeho velikost. Nemusíte vedle produktu fotit pravítko nebo minci, jak je možné vidět na některých starších fotografiích. Zkuste se zamyslet a vyfotit produkt v kontextu jeho běžného použití. 

 

Pár tipů pro srovnávací fotografie produktů

  • Pokud se jedná o úklidový prostředek, zkuste jej vyfotit v poličce s dalšími potřebami na uklízení, které si zákazník dokáže velikostně srovnat. Mop, rukavice, …
  • Pokud prodáváte stůl, zkuste jej vyfotit třeba vedle sedačky, aby si zákazník představil jeho výšku
  • Na poličku můžete umístit jiné výrobky, které opět pomohou v určení její velikosti

 

Srovnávací fotografie pro Epico

Srovnávací fotografie pro Epico

 

Skupiny produktů

Další typem je skupinová fotografie produktů. Ta se používá proto, abyste dokázali návštěvníkovi webu ukázat celou kolekci produktů pohromadě. Může jít například o tři různé příchutě jednoho produktu. Nebo tři barevné variace. Pokud se tato fotografie použije jako doplňková pro sadu individuálních fotografií, může zvýšit prodeje. To jednoduše proto, že pokud si zákazník nevybere z varianty produktu na kterou zrovna klikl, uvidí i další varianty v galerii produktu na který klikl a je možné, že udělá větší objednávku a nebo koupí produkt, který více vyhovuje jeho preferencím. 

 

Fotografie skupiny produktů pro Epico

Fotografie skupiny produktů pro Epico

Fotografie balení produktu

Toto je moje nejméně oblíbená část produktové fotografie ale i přesto velice důležitá. Pokud máte produkty s krásným značkovým obalem, nemusíte se bát jej vyfotit. Ba naopak to pomůže prodejům na vašem webu. Lidé třeba nehledají produkt pro sebe ale jako dárek. Pak může být kvalita balení pro nákup rozhodující. Neříkám, že tento typ obrázků je naprosto nezbytný pro každý typ webové prezentace produktu ale v některých případech může mít rozhodující roli. Podívejte se například na to, jakou popularitu mají unboxing videa na youtube. Pouze na tom, jak někdo rozbaluje krabici a ukazuje obsah balení se dají získat stovky tisíc shlédnutí. 

 

Fotografie produktu i s balením pro Epico

Fotografie produktu i s balením pro Epico

 

Sezónní fotografie

Pro komunikaci především na instagramu je pracovat s aktuálností. Pro různé značky alkoholu, které fotím pro firmu Stock tedy připravujeme kolekce fotografií, které jsou určené pro různé příležitosti. Zkuste se podívat na instagram Jim Beam a uvidíte, že mají fotografie, které jsou vyfocené pro období Velikonoc, mezinárodního dne medu, Suchého únoru a dalších příležitostí. Díky těmto fotografiím ukážete, že to u vás “žije” a že čile komunikujete se světem! Bohužel tyto fotografie sem nemohu z důvodu autorských práv přidat. 

 

Jak fotografovat produkty - kabelka suchý únor

Jak fotografovat produkty – kabelka suchý únor