• Přihlášení

Fotografování produktů na bílém pozadí

Filip Obr | 10 kapitol | 25 videí

3. Zařízení studia a ovládání studiové techniky

3. 1. Seznámení se studiovým vybavením

  • Stativ stavíme tak, aby středová tyč byla v pravém úhlu se vzpěrami
  • Odšroubovat gumový kryt na bolcně stativu
  • Dávat si pozor na minimální výšku stativu – aby nebyl moc vysoký
  • Nejprve se vysouvá sekce s největším průměrem a následně tenčí. Nevysouvat do maximálních výšek – raději zvolit větší stativ
  • C-standy jsou draží ale lepší varianta studiových stativů – můžeme jich dát více vedle sebe, je možné je používat s jeřábovým ramenem, lépe se na ně dávají sandbagy
  • C-standy doporučuji od italské firmy Avanger a zakoupit je můžete za dobré peníze například u německého prodejce Thomann https://www.thomann.de/cz/manfrotto_c_stand_30_detachable.htm
  • V softboxu je vhodné používat vnitřní rozptylku
  • Pilotní žárovka v záblesku není vhodná na focení, protože má špatné podání barev – fotíme zásadně s výbojkovým světlem záblesku


3. 2. Jak propojit fotoaparát s počítačem

  • Fotíme přímo do počítače, abychom dokázali rovnou zkontrolovat, jestli nejsou na produktu nečistoty, jestli máme dobře exponovanou fotografii a dobré pozice světel
  • Díky fotografování přímo do počítače můžeme také manuálně ostřit přímo na monitoru počítače
  • Pro dálkové ovládání fotoaparátů Canon se používá  EOS Utility 
  • Pro dálkové ovládání fotoaparátu Nikon se používá NX Tether
  • Pro dálkové ovládání fotoaparátu Sony se používá Imaging Edge
  • Placený software pro všechny  fotoaparáty se jmenuje Capture One
  • Specializované kabely pro fotoaparáty jsou Tether tools
  • Ve fotoaparátu nemusíme mít vloženou kartu, protože fotíme rovnou do počítače
  • V EOS Utility musí být v nastavení zvolený software, ve kterém se otevírají fotografie a také nastavení, jaký typ souborů se má otevírat

 



3. 3. Spárování a ovládání studiových záblesků

  • Odpalovač Photon Europe TR-Q6
  • Záblesky Photon Europe Digital Master PRO DM4 
  • Odpalovač s dálkovým ovládáním je vhodný, když máme světla na vysokých stativech, abychom k nim nemuseli vždy lézt na žebříku
  • S dálkovým odpalovačem můžeme ovládat všechny funkce záblesků vzdáleně
  • Pokud vidíme symbol „žárovky“, máme na záblesku zapnuté pilotní světlo
  • Pokud máme zapnutou „notičku“, blesk nám dává po každém snímku zvukovou signalizaci, že je nabitý a připravený na další fotografii. Při plném výkonu někdy chvilku trvá, než se záblesku znovu nabije kondenzátor


3. 4. Proč nepoužívat při focení LED světla

  • U LED světel je důležité sledovat hodnotu CRI, která označuje, nakolik rovnoměrné je podání barev světla.
  • Světlo, které používáme u produktové fotografie by mělo v ideálním případě obsahovat celé barevné spektrum, díky čemuž budou barvy na fotografiích správně zobrazené. Pokud ale LED světlo svítí lehce do červena (a tato odchylka nemusí být ani okem vidět), projeví se nám to na fotografii tak, že červené barvy na fotografii nebudou vypadat jako v realitě ale budu zabarvené od určitého odstínu. Jednoduchým a extrémním příkladem je, když si představíte na UV světlo na různých akcích. Pod ním se zdají barvy jiné, než ve skutečnosti jsou, protože světlo má jisté zabarvení.
  • Odkaz na video 3 důvody, proč nepoužívat trvalá světla při fotografování produktů
  • LED světlo má smysl od značek Aputure, Lite Gear, ARRI Skypanel 
  • I drahá LED světla postupně ztrácí kvalitu CRI a je nutné je celé vyměnit za nové. U záblesku stačí vyměnit výbojku a náklady jsou tedy mnohem nižší i v budoucnu.


Přehled kapitol

2. Výběr fotoaparátu a jeho ovládání

Jaký zvolit fotoaparát a objektiv | Jak vybrat správný prostor na fotografování produktů | Správné nastavení fotoaparátu na produktovou fotografii

3. Zařízení studia a ovládání studiové techniky

Seznámení se studiovým vybavením | Jak propojit fotoaparát s počítačem | Spárování a ovládání studiových záblesků | Proč nepoužívat při focení LED světla

4. Fotografování běžných produktů na 100% bílém pozadí

Přesný postup fotografování bílých produktů na bílém pozadí | Přesný postup fotografování černých produktů na bílém pozadí | Fotografování barevných produktů na bílém pozadí | Double exposure | Odstranění pozadí pomocí Camera Raw | Odstranění pozadí pomocí pera

5. Fotografování kovových a lesklých předmětů na 100% bílém pozadí

Speciání postup při fotografování kovových produktů na bílém pozadí | Focení zrcadlově lesklých předmětů na bílém pozadí

6. Pokročilé metody v produktové fotografii

Pokročilé fotografování produktů technikou dvojté expeozice | Jak fotit všechny produkty ve 100% stejné pozici pomocí jednouchého triku | Řešení častých problémů - pruhy na fotografii a špatná barevnost

7. Bonus

Jiné způsoby jak fotografovat produkty

Příručka ke stažení

Naše komunita na FB

Přidejte se k ostatním žákům do naší komunity

FB/akademieproduktovefotografie

Další kurzy

Fotografování produktů na bílém pozadí

Detail kurzu
Jak fotit víno - kurz focení
NEJNOVĚJŠÍ KURZ ROKU 2023

Kurz fotografování vína

Vhodné pro úplné začátečníky a pokročilé

Detail kurzu

Fotografování produktů na bílém pozadí

Detail kurzu

Fotografování produktů na bílém pozadí

Detail kurzu

6 komentářů: “Fotografování produktů na bílém pozadí”

  1. j.vedral@seznam.cz napsal:

    Dobrý den, chci pořídít první záblesk. Mám v plánu koupit Godox MS300 (300 Ws) a místo odpalovače blesk Godox TT685 II, tento blesk nasazen na foťáku v master mode dokáže ovládat záblesk a sám nemusí bleskat. Dává mi to větší smysl, než kupovat ještě řídící jednotku. Navíc můžu blesk taky použít.
    Dává tahle úvaha smysl nebo něco přehlížím?

    • Filip Obr napsal:

      Dobrý den, toto bych nedoporučoval. Světlo záblesku, který máte nasazený na fotoaparátu dokážete směřovat pouze směrem od fotoaparátu a to je směr, kterým není dobré svítit. Dokonale tím vyhladíte celou strukturu a produkt bude vypadat plochý. Pokud se ale rozhodnete jako řídící jednotku použít systémový záblesk, je dobré ji namířit mimo produkt – buď do stropu nebo do strany.

  2. Filip Obr napsal:

    U focení LED pásků bych zkusil tři metody – první by byla odrazit jejich svítící světlo zpět k nim a díky tomu můžete exponovat tak, že led pásek i diody budou dobře vidět. Pokud jsou LED pásky součástí nějaké instalace, lze na ně nalepit ND filtr, který zmírní jejich intenzitu a pak bude možné je správě exponovat i s produktem, který fotíte. Třetí možností by bylo exponovat nejprve LED pásky a potom na další fotce produkt a ve Photoshopu spojit fotografie do jednoho celku. Fotostůl považuji za zbytečný. Stačí kozy z Ikei nebo hornbachu a postavíte si lepší 🙂

  3. Filip Obr napsal:

    To je bohužel tíha dnešní doby. Také jsem to musel absolvovat a je to otravné. Žijeme ale v komerečním světě a firmy nás budou všemi prostředky tlačit do toho, abychom si kupovali jejich nejnovější výrobky…

  4. petr.schmied@seznam.cz napsal:

    Uvítal bych také návod, jakým způsobem se fotí zdroje světla. Konkrétně mne zajímá fotografování svítících LED pásků, abych zákazníkům mohl ukázat rozdíl v barevné teplotě (studený, neutrální, teplý). Výkonné pásky přitom svítí velmi intenzívně. A jaký názor máte na používání fotostolu ? Je k něčemu nebo je to zbytečnost ?

  5. petr.schmied@seznam.cz napsal:

    Pokud máte nejnovější Photoshop CC, tak platí zde řečené, že si můžete pořídit jakoukoliv zrcadlovku. Pokud ale máte starší krabicovou verzi Photoshopu, tak může nastat problém při nákupu nového fotoaparátu, že tento nebude podporovat starší verzi zásuvného modulu Camera RAW. Mně se to stalo při zakoupení Canonu EOS 1300 D, kdy nepodporoval verzi Camera RAW pro Photoshop CS 6. Tak jsem nový přístroj musel prodat a místo něj jsem přes bazar koupil starší model Canon EOS 100 D.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *